Kirjaboek: kirjaboek.nl | Hoe geloofwaardig is de bijbel | Timmerman
Hoe geloofwaardig is de bijbel

Hoe geloofwaardig is de bijbel

Timmerman
Prijs: €13,88
ISBN 9080569577
  •  Beschrijving
  •  Beoordelingen
  •  Verwant
Johan Timmerman (1927) was tot 1988 werkzaam als technisch inspecteur bij de Rijksluchtvaartdienst. Daarnaast heeft de muziekbeoefening (het orgel) zijn actieve belangstelling. Gedurende 27 jaar vervulde hij (tot 1977) de functie van organist in enige protestantse kerken. De reden om die taak te be?indigen had niets met het orgel te maken. Het orgelspel is nog steeds een dagelijkse bezigheid, mogelijk gemaakt door het bezit van een zelfgebouwd huisorgel. Ook geeft hij nu en dan orgelconcerten. Als kerkorganist had de auteur een goede positie om de ontwikkelingen op het kerkelijke erf op de voet te volgen. De strenge orthodoxie heeft zich in de loop der jaren op een steeds verder afkalvend eilandje terug getrokken. Daar zegt men de bijbel “van kaft tot kaft” te koesteren, maar de gehanteerde dogmatiek en traditie staan veelal haaks op de bijbelse waarheid. De grotere kerkgenootschappen, die vroeger als (gematigd) orthodox bekend stonden, zijn onder aanvoering van zekere “theologen” afgedreven in vrijzinnige richting. De bijbel staat daar allang niet meer in het middelpunt en mag “als dat zo uitkomt” vanaf de zijlijn alleen nog dienen om de sociale status van een kerkgenootschap een schijn van geloofwaardigheid te geven. De eerder genoemde reden had in eerste instantie te maken met het verkregen inzicht, dat het traditioneel-christelijke dogma van de zondagviering een menselijke uitvinding (traditie) is, die in de bijbel geen enkele steun vindt. De bijbel noemt slechts “de sabbat op de zevende dag”. Dit boek werd in de eerste plaats geschreven voor mensen, die (enige) kennis hebben van, of ge?nteresseerd zijn in de bijbel. Aan de hand van een aantal onderwerpen werd getracht een uitsluitend op de bijbel gefundeerd logisch beeld te schetsen van een God, die niet onge?nteresseerd toekijkt hoe ver de mensheid intussen is gevorderd met zichzelf de nek om te draaien, die niet als een kameleon de godsdienstige of politieke kleur van een levensbeschouwelijke stroming in de samenleving aanneemt, maar van een rechtvaardige, autonome God, die Zich zorgzaam bemoeit met ieders persoonlijke leven, kortom de enige soort God voor wie je als weldenkend mens belangstelling en ontzag zou willen koesteren en die ook de (al)macht heeft om te doen wat Hij in zijn Woord belooft, zowel voor dit leven als voor de eeuwige toekomst. In de laatste hoofdstukken wordt de bijbel ook als liniaal gelegd naast enige wetenschappelijke ontdekkingen en de daaruit voortgevloeide theorie?n, waarbij met name ook de evolutietheorie aan de orde komt. Omdat de auteur - evenals de apostel Paulus - ervan overtuigd is, dat “ons kennen onvolkomen is” (1 Kor. 13:9) heeft dit boek niet de allure van een “dogmatiek”. Niet alle mogelijke vragen m.b.t. de besproken onderwerpen werden in dit boek beantwoord. Soms werd evenwel een aantrekkelijk lijkende speculatie niet uit de weg gegaan. Als er lezers zijn, die omtrent een aangesneden onderwerp een andere opvatting hebben, die logisch kan worden onderbouwd, dan is dat prima. Het gaat erom, dat er - vanuit bijbels perspectief - weer actief wordt nagedacht over belangrijke levensvragen. Dit boek werd geschreven om front te maken tegenover (1) de dwalingen van het orthodoxe christendom en (2) de puur vijandige houding van die genoemde “theologen” jegens de God van de bijbel, waarmee ze godsdienst tot een religieuze karikatuur hebben gedegradeerd. Johan Timmerman stelde zich ten doel om zowel bij sommige in hun kerkgenootschap teleurgestelde gelovigen, als bij andere serieuze waarheidzoekers de bijbel als Gods onfeilbaar woord (weer) te plaatsen in het middelpunt van hun denken, zodat deze onmisbare basis van het christelijke geloof (weer) het exclusieve en complete houvast (Openb.22:18-19) gaat vormen voor een gelukkig en gebalanceerd leven met toekomstverwachting.

Johan Timmerman (1927) was tot 1988 werkzaam als technisch inspecteur bij de Rijksluchtvaartdienst. Daarnaast heeft de muziekbeoefening (het orgel) zijn actieve belangstelling. Gedurende 27 jaar vervulde hij (tot 1977) de functie van organist in enige protestantse kerken.

ISBN: 90-805695-7-7
blz.: 305
formaat: paperback
 
Boekbeoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen voor dit boek.

Klik om dit boek te beoordelen

Levensweg of dood spoor
Dit boek is een soort reisgids voor de levensweg van elk mens, waarin niet alleen wordt gekeken naar het doel, maar tevens naar de ?mijnenvelden?, die iedereen onderweg tegenkomt doch ook binnen zichzelf kan aantreffen: een positieve levensinstelling is vooral gefundeerd op gedegen zelfkennis.