In het tijdvak tussen 1999 en 2004 kwam het vakgebied van de IT in een onstuitbare stroomversnelling terecht. Maurice de Hond voorspelde Nieuwe Tijden en Nieuwe Kansen. Iedereen wilde een Tamagotchi hebben. Pointcast was ??n van de meest veelbelovende toepassingen ooit. Met de komst van WAP zou iedereen mobiel gaan Internetten. Stropdassen verdwenen razendsnel uit het modebeeld. Het was een tijdvak waarin Napster in korte tijd de complete muziekindustrie veranderde. En vervolgens verdween.
Door Bluetooth zouden alle kabels overbodig worden. Internetgoeroes kwamen. En gingen. Y2K werd teleurstellend eenvoudig doorstaan. Roel Pieper werd professor. Het was een tijd waarin de UMTS-licenties in hun eentje bijna de gehele westerse economie ru?neerden. Wifi bleek vervolgens veel beter te werken. Java werd trendy, daarna een religie. Iedereen wilde een Furby hebben. IBM verrees uit de as. Microsoft expandeerde onverstoorbaar door. Sun gilde aan de zijlijn.
Het was een tijdvak waarin beursgangen mislukten. Stropdassen kwamen weer in. De eerste hackers werden gearresteerd. Het Internet draaide op 9/11 gewoon door. Open Source werd een levensstijl, een overtuiging en een verschijnsel (o ja, er werd ook geld mee verdiend). En er werd steeds meer naar India gevlogen.
Uitgerekend in d?t tijdvak begon Ron Tolido met het publiceren van columns.
Ron Tolido is Chief Technology Officer van Capgemini. Met de verwarrende achtergrond van een afgebroken studie Nederlandse Taal- en Letterkunde en een afgeronde ingenieursopleiding Hogere Informatica is het geen wonder dat hij zich altijd in het schemergebied tussen technologie en journalistiek heeft begeven. Als informaticus ontwikkelde hij methoden en technieken voor systeemontwikkeling, was hij betrokken in architectuur- en strategieprojecten en stond hij aan de wieg van SDW, jarenlang de marktleider in Nederland op het gebied van software voor analyse en ontwerp. Zijn neigingen tot polemiek geeft hij de vrije teugel op het moment dat de journalistieke bril opgaat. Volgens mensen die het weten kunnen streeft hij ernaar om in elke presentatie op een seminar minstens ??n toeschouwer dodelijk te beledigen. Hele beroepsgroepen (of wereldwijde concerns, dat maakt niet uit) moeten er zelfs aan geloven in zijn opiniecolumns, die hij onder ander heeft geschreven voor Business Consultant, CM Corporate, Datanews Technical Series en ? momenteel ? Software Release Magazine. In de afgelopen jaren verrichte Tolido ook nog wel eens wat opbouwend werk: zo publiceerde hij boeken over softwareontwikkeling en innovatie en examineert hij voor diverse MSc- en BSc-opleidingen.
ISBN: 90-77668-25-X
blz.: 164
formaat: paperback